Osobně nejsem příznivce USA, mám k tomu asi milión důvodů. Ale když pominu politické, sociální a ekonomické záležitosti této velmoci, musím zase uznat jedno. Trh a podmínky pro malbu jsou tam úplně jiné, než v naší malé zemičce v srdci Evropy. Asi to nebude jen v airbrush sortimentu, ale zcela jistě se to týká výpočetní a komunikační techniky a jiného druhu zboží. Nebudeme se proto zaměřovat v naše článku na Ameriku, stačí když si realisticky namalujeme jejich vlajku ve větru. Podotýkám, tato vlajka je pouze ukázková, nic Vám nebude bránit udělat realisticky jinou, třeba Českou nebo Slovenskou. Ukážeme si podrobný návod jak na to.
Mnohokrát jsem se dělal reprodukci podle fotografie, ptali se mě, jak takovou malbu airbrushem dělám. Dali mi fotku a podle ní jsem to udělal. Není to žádným tajemstvím, že stačí pár věcí, trochu cviku a člověk dokáže ten samá obraz z fotografie přenést na plátno, kov nebo zeď. Na zeď používám projektor, ale na papír a kovové věci používám zásadně maskovací fólii popřípadě masky z papíru. Pro ty, kteří se zajímají o to, jak udělat kvalitní malbu tu mám následující postup.
Přeběhneme o hodně let nazpět, když jsem byl hrdým majitelem čerstvě zakoupené airbrush pistolky od firmy Gabbert, model Triplex. Zakoupil jsem k ní i dvě trysky a jehly, takže jsem mohl mít 0,2 a 0,4 mm velikost, libovolně přestavitelnou. Abych pravdu řekl, hodila se obojí velikost, v závislosti na barvě i velikosti malby. Jako dobře barvy snesitelné s lakem jsem používal v té době často Illu Color a Aero Color. Jednoho dne mi kamarád donesl na opravdu poškozenou kapotu. V postupu ji obrousím, stříknu plničem, barvou, airbrushem a zalakuji. Kompletní postup s fotodokumentací je tomto článku.
Už jsem měl pár dotazů na to, co vlastně používám na stříkání modelů. Pistoli už jsem tu ukázal a po roce a půl konečně ukážu i kompresor… Kompresor jsem dostal zadarmo od kolegy kitaře, který si kupoval profi výrobek a tenhle mu bylo líto vyhodit (ještě že tak). Používal k němu vlastnoručně sestavenou pistolku z injekční jehly a byl spokojený. Takže: celý kolos má asi 15 kg, táhnul jsem ho vlastně už předminulou zimu přes celou Prahu sockou a doma mi skoro upadly ruce. Je obalený v krabici z latí a sololitu, což až tak podstatné není, ale dá se přikrýt a tím ochránit od prachu atd.
Tak tedy lakovna….co bych tak o tom na začátek napsal,aby to byla trochu i legrace. Vzpomínám…..Jedná se o to, jak jsem se již před dvaceti lety pokoušel nalakovat sprejem svého pionýra, kamarádům traboše….Airbrush to tedy nebyl, na plechy stačilo nalepit čtyřlístek a bylo to. Ale chci o lakovně něco napsat, protože to k airbrush patří. Pokud tedy nejste umělec pracující v atelieru. Pracuji (někdy) s automobily a pokouším se ně vytvářet nové laky. Je to hodně práce, hlavně příprava a také je důležitá bezpečnost, protože je to opravdu svinsvo.