Já jsem chtěl napsat, že nejen barvy a pistoli potřebujete k práci. Dělám nádrže na motocykly už několik let a bez dobrého stojanu se pracovat ani lakovat nedá. Kromě polohovacího kloubu mám na výšku ještě další zarážku, takže nejen při lakování, ale i při práci a malbě raději využívám stojan, který jsem si vyrobil. A nejen to, používám spoustu dalších pomůcek.
V základu si můžeme povědět to, že máme dva základní typy uměleckých děl. Fotorealismus a iluze. Dělí se samozřejmě dále, ale zaměříme se na tato témata. Fotorealismus je o skutečných věcech, které opravdu v konečné podobě vypadají reálně. Velmi málo malířů a výtvarníků se fotorealismu věnuje, protože vyžaduje opravdu spoustu talentu, dovednosti a zkušeností. Iluze je jiná, je někdy velmi přesvědčivá a trik je v tom, že naše oči vidí pouze to chtějí vidět. Podívejte se na obrázky níže, co vidíte?
Mnoho lidí se mi diví, proč udržuji svou pistoli tak úzkostlivě čistou a stále až přehnaně o ni pečuji. Snad to není tím, že stála poměrně dost peněz, nebo že jsem puntičkář. Možná je to proto, že vím jak je důležité její správné fungování. Možná to víte sami, že někdy ta práce není to pravé a retuš fouká všelijak. Pak přijde na řadu čištění. Naprosto nesouhlasím s Vaším článkem, že stačí pistolku po práci vystříkat cleanerem a probublat, otřít a uložit. A pak že děláte jednou za čas pořádné „velké čistění“ s demontáží a dokonalou očistou. To přeci nejde, fatktem je, že většina problémů jsou spojeny s uzasováním nečistot uvnitř pistolky. Mám zkušenosti s tím, že můj nástroj funguje dobře pouze dobře vyčištěný a na rozdíl po některých z Vás to jen tak neflákám.
Dnes jsem musel udělat na modelu povrch z malých teček a hledat tzv. "prskátko", neboli malý nástavec na starou modelářskou retuš. A pak jsem si vzpoměl, že se tečkovaný povrch, simulace betonu, nebo jiného podkladu dá udělat i jinak. Podívejme se hodně let nazpět. Dnes vám tu se Sančezovým svolením přináším několik fotografií, jak vytvořit zajímavý povrch. Jestli jste někdo četl "kontroverzní bibli" airbrushe od Miguela Ferrona, tak tam autor používá kartáček na zuby pro efekt teček na zmrzlině. Aby efekt byl žádoucí, musíme si takovou činnost nacvičit nanečisto.
Kromě dotazů, kdy se bude konat výstava Motocykl a s ní spojený tradiční Airbrush Art Festival jsme dostali ještě několik dalších emailů. Chtěl bych hlavně pro Mirka vybrat nějaký srozumitelný návod na jeho punkovou baskytaru, kterou loni týral sprejem a samolepkami. Má ji obroušenou a vytmelenou s vrstvou základní barvy. Osobně nevím, jaký by na ní dal motiv a následně ho zalakoval, ale mám tu malý návod, jak by to také šlo udělat. A to nemusíte být zrovna malíř nebo grafik, aby vaše práce vypadala originálně a velmi dobře. Více v článku…