Radkovo včerejší dotaz bych mohl i takto veřejně konzultovat. Není jednoduché vědět hned najednou vše a jeho dotazy nejsem opravdu na dálku schopen zodpovědět najednou. Kdyby bydlel v Lounech, rád vypomohu, výbavu má pěknou, ale poslední výtvory se snad nedají ani publikovat. Znám Martina Kavana osobně, ten pořádá airbrush kurzy pro začátečníky. Ale Radek je z Prahy, Chomutov je pro něj z takříkajíc a tak mě napadlo ho poslat za jednou neméně známou tváří českého airbrushe na kurz...po absolvování nám slíbil fotografie, reportáž a rozhovor se vzorky výtvorů.
Dnes se v našem článku podíváme na malbu, která bude provedena pouze od ruky pomocí airbrush pistolky bez použití šablon. Je zajímavé že malba na plátno vypadá ve finále jinak nežli na plechu pod lakem. A i když není ozdobou silného vozu, ale třeba visí na zdi, má své kouzlo a po použití fixatéru vydrží opravdu velmi dlouho. Při malbě volně od ruky záleží hlavně na celé lehkosti držení pistolky a citlivosti spouště. Podíváme se na lehké linky a tvorbu obrazu podle předlohy od začátku do konce. Při tvorbě profesionálního obrazu budeme používat profesionální nástroj od firmy Iwata. Návod pro opravdu trpělivé fajnšmekry, více v článku..
Každopádně situace byla taková, že jsem měl dílenský kompresor,ale kromě pistole na velké plochy nebyla žádná retuš ani jednoduchá fixírka na efekty. Ale já jsem je dělat chtěl. Rozhodnutí koupit retuš jsem měl až později, zato byla spousta práce s lakováním velkých ploch,automobilů,motocyklů a všeho možného. Na snímku je přední vidlice z kola s grafickým designem, níže v článku popis a foto Škoda 105 s airbrush motivem lebky.
Už dlouho jsme tu neměli žádný větší tutoriál, neboli postup, kdy se můžeme podívat na jednotlivé kroky a postup. Než se pustíte do větší práce, je důležité shrnout si celý postup a hlavně zaměřit se na přípravu. Mezi to patří i řádné rozměření a rozvržení celé symetrie díla. Obzvláště pokud se jedná o čpřevážně linkované díly, kdy je kladen důraz na čistotu zpracování a dokonale zrcadlové provedení celé práce. Prostě aby dotyčný Harley-man nebyl terčem posměchu, že mu ta kachnička na nádrži padá na jedné straně na nohu a na druhé půlce nemá kus zobáku.
Vážení čtenáři. Doposud jsme se ve větší míře v postupech zabývali více retuší, která byla používána na plech či textil. Dnešním článkem bychom mohli vyrovnat skóre a podívat se na airbrush znovu jako na umělecký nástroj. Již delší dobu jsem vedl zvláštní debatu s panem výtvarníkem Janem Drbáčkem(krajiny, pastel, olej), který se několikrát nelichotivě zmínil o retuši jako o nástroji, který by správný výtvarník neměl vzít do ruky. Poukázal jsem mu na práce několika našich i zahraničních malířů, včetně pana Zhoufa, Kopice, Křemečka a mnoha, mnoha dalších skvělých umělců. Nedal se přesvědčit, že je to plnohodnotná technika s mnoha možnostmi využití. Takže pro ty ostatní co se zajímají o retuš tu máme jeden zajímavý portrét, postup krok za krokem.