Pistoli po skončení práce je nutno vyčistit a to nejlépe propláchnutím (několikerým) ředidlem. Je možné lehce prstem zastínit trysku, vzduch pak probublává do nádobky a pomáhá pročistit pistoli. Jako základní čištění to dostačuje, ale jednou za čas (podle intezity používání) je nutno pistoli rozebrat a jednotlivé díly umýt v ředidle nebo ve speciálních čistidlech. Při této práci je třeba postupovat nanejvýš obezřetně neboť poškození jehly nebo trysky má fatální následky. Při čištění vyndavejte jehlu vždy zepředu, vytažením zezadu totiž zanesete na těsnění všechnu nečistotu která je usazena na jehle. Očištěnou jehlu pak vkládejte zezadu. Trysku neprošťuchujte žádným drátkem (hrozí deformace) nechte pracovat speciální čistidlo. Nezapomeňte udržovat průchozí malou dírku ve víčku nádobky.
Tak Vážení, dost bylo broušení plechu a sykotu pistolí na velkých plochách v lakovně. Dnes ze sebe uděláme umělce a připravíme si plátno. Našepsované se dá již zakoupit hotové, nebo koupíme plátno a pomocí Gesso a válečku či štětce si plátno připravíme. O napínání plátna a jeho přípravě na akrylové barvy či olejomalbu jsme si povídali v předchozích článcích a lekcích pro začátečníky s airbrush pistolkou. Malovat můžeme samozřejmě na papír, karton, dřevotřískové desky a jiné materiály, ze kterých po rámování či bez něj můžeme udělat umělecké dílo. Airbrush pistole nám dává ohromné možnosti, které mám štětec nenabídne, velkou přesnost a dokonalé přechody. To je možná ten důvod mírné nevraživosti několika výtvarníků, kteří se věnují jiným technikám, airbrushi nerozumí a házejí ho kamsi do propasti mezi „nevhodné techniky“. Již bezmála deset let je přesvědčuji, že je to skvělá technika malování i pro další nadané malíře, výtvarníky a že je zapotřebí retuši rozumět, pochopit principy a přijít s vhodným nápadem. V dnešním téměř dokonalém Patrikovo postupu s ukážeme krásnou malbu starobylého automobilu, který nechává opravdu vyniknout přesnosti a krásných efektu pistolky, kterou jste si možná již zakoupili nebo o ní přemýšlíte.
Stále jsme se zde bavili o maskování pomocí fólie a pásky. Použít jde prakticky vše co zabrání barvě ve styku s povrchem a vytvoří námi žádaný tvar. Další velmi zajímavé efekty, vzory a návrhy mohou být vyvinuty s použitím křivítka , kružnice a elipsy - jednotlivě nebo v kombinaci. Kompletní dekorace pro efekty na krajiny, postavy a stromy jsou snadno stříkatelné tímto způsobem. Jiné tvary pro speciální efekty lze vytvořit z papíru jak jsme si ukázali posledně vytisknutím a vyřezáním. Podívejme se na názorné ukázky velmi vhodné pro začátečníky...
Už dlouho jsme tu neměli žádný větší tutoriál, neboli postup, kdy se můžeme podívat na jednotlivé kroky a postup. Než se pustíte do větší práce, je důležité shrnout si celý postup a hlavně zaměřit se na přípravu. Mezi to patří i řádné rozměření a rozvržení celé symetrie díla. Obzvláště pokud se jedná o čpřevážně linkované díly, kdy je kladen důraz na čistotu zpracování a dokonale zrcadlové provedení celé práce. Prostě aby dotyčný Harley-man nebyl terčem posměchu, že mu ta kachnička na nádrži padá na jedné straně na nohu a na druhé půlce nemá kus zobáku.
Jsou velmi přesné japonské stříkací nástroje, kvalitně zpracované, s tryskami vyrobenými z titanu a se zárukou od výrobce na 5 let. Pistolky Iwaty i té nejnižší řady jsou schopné stříkat velmi slabou čarou, postačující na jemnou prácí (což ochotně demonstrujeme každému zájemci, např. na Airbrush Art Festivalu 2010, kterého jsme se zúčastnili). Jenom pomocí pistolí od Iwata člověk dokáže nastříkat 20 lebek(!) na ploše stejné jako mince.Viz video microairbrushing.